Colruyt lanceert grootschalige actie tegen zwerfvuil

HALLE - Supermarktketen Colruyt zet groots in op de strijd tegen zwerfvuil. Colruyt Group zet met aangepaste vuilnisinfrastructuur en een nationale sensibiliseringscampagne groot in op de strijd voor minder zwerfvuil. Onder andere peukenpanelen en afvaleilanden komen op 220 winkelparkings, met de investering is circa 700.000 euro gemoeid.

In 2017 installeerde Colruyt Group al peukenpanelen en afvaleilanden op enkele distributiecentra en elf van zijn Colruyt-winkelparkings. De retailgroep breidt dit nu uit naar 220 Colruyt-parkings. Op deze parkings komen 600 vuilnisbakken, 30 hangende vuilnisbakken en 600 peukenpanelen.

‘Iedereen vindt het logisch om thuis alles netjes weg te gooien, maar buitenshuis is dat nog niet het geval,” aldus Vic de Meester, milieucoördinator bij Colruyt Group. ‘Daarom zetten we ook in op een gedragsverandering op lange termijn.” Advertenties, affiches in de winkels en posters in bushokjes nabij Colruyt-winkels moeten zwerfvuil in het openbaar een halt toeroepen.’

Aan een nationale sensibiliseringscampagne wordt gewerkt. Affiches in de winkels, advertenties en posters in bushokjes in de buurt van Colruyt-winkels moeten het zwerfvuil verminderen.

Colruyt Group plaatst ook aanduidingen op verpakkingen van het eigen huismerk die zwerfgevoelig zijn: zes soorten frisdrank en chips van het ‘Everyday-merk. Dit zijn ongeveer 4,4 miljoen producten die een label krijgen dat tot beter sorteren moet leiden. De retailketen lanceert in het kader van zijn vijfjarenplan ‘Samen voor minder Zwerfvuil’ een Can Trick Shot’-challenge. Consumenten worden uitgenodigd om op een originele manier hun afval in de vuilnisbak te gooien.





Laatste nieuws