Unilever ziet omzet verder groeien

ROTTERDAM - Unilever heeft het afgelopen kwartaal de verkopen op vergelijkbare basis met 4 procent zien groeien. Het Britse-Nederlandse concern deed goede zaken met onder meer de doucheproducten van Dove en maaltijdpakketten van Knorr. Kostenbesparingen bij het concern kwamen bovendien de winstgevendheid ten goede.

De totale omzet van Unilever, exclusief de margarinetak die binnenkort wordt verkocht, kwam in het vierde kwartaal uit op 12 miljard euro. Over heel 2017 bedroegen de opbrengsten 50,7 miljard euro, ruim 2 procent meer dan in 2016. Zonder nadelige wisselkoerseffecten zou de groei afgelopen jaar op 3,5 procent zijn uitgekomen.

De groei kwam vooral voor rekening van opkomende markten in Azië en Latijns-Amerika. De omzet in Noord-Amerika bleef stabiel, terwijl in Europa sprake was van een lichte daling.

Unilever noteerde vorig jaar een nettowinst van 6,5 miljard euro, bijna een miljard meer dan een jaar eerder. Dat komt mede doordat het lopende bezuinigingsprogramma sneller dan voorzien vruchten afwerpt. De onderliggende marge is gestegen naar 17,5 procent. Deze moet in 2020 verder zijn opgelopen naar 20 procent.

Polman

Topman Paul Polman van Unilever heeft er alle vertrouwen in dat Unilever ook dit jaar een stap kan zetten richting dat doel. Unilever verwacht voor dit jaar een vergelijkbare omzetgroei van opnieuw tussen de 3 en 5 procent.

Bron: ANP





Laatste nieuws