Europese foodmarkt groeit aanzienlijk

BRUSSEL - De dagelijkse bestedingen van Europese consumenten groeide in het tweede kwartaal van 2017 met 3,7%. Dat is de grootste stijging in drie jaar.

De groei is het gevolg van een stijging van de prijzen met 2% en een volumestijging van 1,7%, aldus onderzoeksbureau Nielsen op basis van data van foodretailers in 21 Europese landen. In België bedroeg de nominale groei 2,8%, het hoogste cijfer sinds jaren. In Nederland lag dit op 2,9%.

Overige landen

Turkije kende met afstand de sterkste stijging van de omzet  (+14,2%). In de Europese Unie zijn de sterkste stijgers Slovakije (+9,3%) en Oostenrijk (+6,7%). Van de vijf grootste West-Europese markten was de groei het sterkst in Italië (+4,0%) en Frankrijk (+3,2%). 

Groei door 4 factoren

De groei is het resultaat van vier belangrijke factoren, aldus Olivier Deschamps, directeur Retailer Services Europa bij Nielsen: "Betere economische omstandigheden, met name in Frankrijk en Spanje, dalende werkloosheid in een aantal landen, het consumentenvertrouwen dat stijgt naar zijn hoogste niveau in jaren, en een inflatie die onder controle blijft. De timing van Pasen speelde ook een beetje een rol, maar de dashboards zijn allemaal groen op dit moment.”

Europese foodmarkt groeit sterk

Bron: Nielsen





Laatste nieuws