Europese foodmarkt groeit aanzienlijk
bron: FoodPro Network Belgium
BRUSSEL - De dagelijkse bestedingen van Europese consumenten groeide in het tweede kwartaal van 2017 met 3,7%. Dat is de grootste stijging in drie jaar.
De groei is het gevolg van een stijging van de prijzen met 2% en een volumestijging van 1,7%, aldus onderzoeksbureau Nielsen op basis van data van foodretailers in 21 Europese landen. In België bedroeg de nominale groei 2,8%, het hoogste cijfer sinds jaren. In Nederland lag dit op 2,9%.
Overige landen
Turkije kende met afstand de sterkste stijging van de omzet (+14,2%). In de Europese Unie zijn de sterkste stijgers Slovakije (+9,3%) en Oostenrijk (+6,7%). Van de vijf grootste West-Europese markten was de groei het sterkst in Italië (+4,0%) en Frankrijk (+3,2%).
Groei door 4 factoren
De groei is het resultaat van vier belangrijke factoren, aldus Olivier Deschamps, directeur Retailer Services Europa bij Nielsen: "Betere economische omstandigheden, met name in Frankrijk en Spanje, dalende werkloosheid in een aantal landen, het consumentenvertrouwen dat stijgt naar zijn hoogste niveau in jaren, en een inflatie die onder controle blijft. De timing van Pasen speelde ook een beetje een rol, maar de dashboards zijn allemaal groen op dit moment.”
Bron: Nielsen
Laatste nieuws
-
16 sep Ghana heeft last van cacaosmokkel
-
16 sep Prijs van koffiebonen stijgt tot hoogste niveau sinds 2011
-
16 sep Amazon introduceert nieuw private label merk voor boodschappen
-
16 sep Yoghurt divisie General Mills verkocht aan twee Franse zuivelbedrijven
-
16 sep Bereik Supply Chain Excellence met een food-specifiek ERP
-
16 sep SGS Digicomply (video)
-
13 sep Franse voedingsbedrijven zetten in op extra omzet uit plantaardige producten
-
13 sep Verkrijg inzicht in wat er daadwerkelijk in je fabriek gebeurt
-
12 sep Tjarda Klimp nieuwe CEO Vion
-
12 sep Royal A-ware Food Group boekt omzet van € 3,3 miljard
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan