Neurowetenschap helpt food marketing vooruit

WAGENINGEN - Bij het vermarkten van voedingsproducten of diensten spelen vele variabelen een rol. Voorziet het product in een behoefte, is het voldoende zichtbaar en zijn er weinig alternatieven? Gegarandeerd succes zou je denken.

Neurowetenschap

Sinds het vakgebied neurowetenschap toepasbaar is gemaakt op marketing, heeft het al mijn interesse gewekt. Het is bijzonder intrigerend om te weten dat wij als consument veel meer beslissingen nemen op ‘de automatische piloot’, dan wij veronderstellen. Dit houdt in dat we bij product- en verpakkingsontwikkeling moeten weten waar onze menselijke automatismen op reageren. Diverse wetenschappers werken nauw samen met het bedrijfsleven om de inzichten van de neurowetenschap te vertalen naar de mogelijke beïnvloeding van ons koopgedrag.

Beslissingen zijn minder bewust dan we denken

Roeland Dietvorst, neurowetenschapper en medeoprichter van Alpha One zegt:

“We hebben de illusie dat we controle kunnen uitoefenen over onze beslissingen, maar er zijn processen waar we niet bij kunnen en waarvan we ons niet bewust zijn. Deze processen hebben een enorme impact op onze beslissingen, gedragingen en voorkeuren. Doordat we ons daarvan niet bewust zijn, zijn we heel slecht in staat ons eigen gedrag te voorspellen en verklaren”.

“De activatie van de verschillende hersengebieden wordt met methodes als functionele MRI, elektro-encefalografie (EEG) en eye-tracking onderzocht. Daarmee is te zien hoe een reactie ontstaat en waardoor deze wordt uitgelokt.”

Broodgeur en muziek

Zo is bekend dat de invloed van broodgeur op de winkelvloer de verkoop van brood stimuleert, zonder dat brood op het (bewuste)boodschappenlijstje heeft gestaan. En de term “zien eten, doet eten” doet ook vermoeden dat we ons wel degelijk door prikkels laten beïnvloeden, soms bewust, maar meestal onbewust.

Ook wordt onderzoek gedaan naar de invloed van muziek op het aankoopgedrag. Stel je voor dat je meer Italiaanse wijn kunt verkopen door Italiaanse muziek te draaien? Dit soort inzichten zijn niet alleen waardevol voor grote bedrijven maar juist ook voor MKB-ers.

Cursus food strategie en marketing

Tijdens de cursus food strategie en marketing” van Wageningen Academy, op 5 oktober 2017, wordt dieper ingegaan op dit boeiende onderwerp door Paul Smeets (WUR) en Roeland Dietvorst (Alpha One). Meer informatie is te vinden op de website van Wageningen Academy.





Laatste nieuws