Hoe krijgt Lidl het toch steeds weer voor elkaar?

NEW YORK - De Duitse supermarktketen Lidl wil de komende maanden de Amerikaanse markt veroveren. De discounter zet daarbij vooral in op lage prijzen en kwaliteitsproducten. Maar hoe kan het dat Lidl zoveel goedkoper is dan de Amerikaanse concurrentie?

Lidl wil in de Verenigde Staten de strijd aan gaan met marktleider en supermarktgigant Walmart. Lidl wil zo snel mogelijk 80 vestigingen in Amerika openen. Met de aanstaande prijzenoorlog hoopt Lidl de markt volledig open te breken, iets wat eerder al lukte in andere landen zoals het Verenigd Koninkrijk. Onderzoek van Jefferies toont aan dat Lidl ongeveer 9 procent goedkoper is dan Walmart. Lidl zelf beweert liefst 50 procent goedkoper te zijn dan de concurrentie. De Amerikaanse consument, grotendeels niet bekend met Lidl, vraagt zich af hoe de Duitse discounter dit voor elkaar krijgt.

Volgens Business Insider zijn er acht oorzaken:

1. Eigen merken / private label

Ongeveer 90 procent van de Lidl-producten zijn speciaal voor de supermarkt geproduceerd om onder private label uit te brengen. Lidl heeft de controle over de productiekosten en dus ook over de verkoopprijzen.

2. Relatief weinig producten

Lidl biedt slechts een beperkt aantal producten aan, in vergelijking met ketens als Walmart die juist garant staan voor een enorm aanbod. Ter illustratie: van een product als mosterd zijn bij Lidl bijvoorbeeld slechts twee varianten beschikbaar. De moster van het eigen merk van en een van een landelijk bekend merk. Lidl neemt zodoende meer af bij een leverancier, waardoor het een betere positie heeft bij prijsonderhandelingen.

3. Fast moving items

Het Lidl-assortiment bestaat vooral uit producten die snel en vaak verkocht worden. Door de snelle doorstroom, draait Lidl ook veel omzet en heeft het weinig opslagkosten of kosten voor derving. 

4. Kleine winkels

Lidl-winkels zijn vrij klein, zeker in vergelijking met de gigantische Amerikaanse supermarkten. Een Lidl in de Verenigde Staten is gemiddeld 1.900 vierkante meter groot. Dit betreft slechts een kwart van de omvang van de traditionele supermarkten. De kleinere huisvesting leidt ook tot minder kosten.

5. Weinig personeel

De Amerikaanse consument is enigzins verwend en laat veel nog doen door medewerkers van de supermarkt, zoals het afwegen van groente en fruit. Lidl houdt echter vast aan zijn Europese standaarden en zet hier geen extra personeel voor in.

6. Originele verpakking

Lidl presenteert producten doorgaans in dezelfde verpakking als waarin ze verscheept worden. Het niet ompakken van producten kost minder tijd en geld en ook het vakkenvullen gaat daardoor een stuk sneller en efficiënter.

7. Weinig reclame of promoties

Lidl richt zich vooral op kleine, lokale (en dus goedkopere) marketing. 

8. Verspilling is verboden

Verspilling is totaal verboden bij Lidl. De Duitse discounter probeert op alle mogelijke vlakken te besparen. Zo probeert Lidl bijvoorbeeld het maximale uit natuurlijk licht te halen, want kunstlicht kost geld.

Zie ook: Lidl opent eerste winkels in VS en Aldi wil 900 nieuwe winkels openen in Verenigde Staten

Bron: Business Insider





Laatste nieuws