HEMA ziet omzet groeien met 4,8%

AMSTERDAM - HEMA heeft zijn nettoverlies verder zien teruglopen. De onderneming noteerde vorig jaar in het eerste kwartaal nog een verlies van 14,7 miljoen. Dit jaar kwam het verlies het eerste kwartaal uit op 12,4 miljoen euro.

Online verkopen namen met 44 procent toe

Bovendien steeg de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar met 4,8 procent naar 283,4 miljoen euro. Vorig jaar lag dit nog 270,3 miljoen euro. De omzetgroei is te danken aan stijgende verkopen in bestaande vestigingen en een toename van het aantal winkels. HEMA opende in het eerste kwartaal elf nieuwe vestigingen. Daarnaast namen de online verkopen met liefst 44 procent toe.

Assortimentsvernieuwing

HEMA verkocht vooral meer huishoudelijke artikelen, persoonlijke verzorgingsproducten en kleding. Dit was volgens het bedrijf te danken aan een succesvolle assortimentsvernieuwingen. De omzet uit voedingsmiddelen nam juist licht af. 

"We zijn 2017 goed begonnen, ondanks het feit dat het eerste halfjaar traditioneel een mindere periode is voor retailers", aldus HEMA-topman Tjeerd Jegen. "Onze strategische initiatieven zijn de belangrijkste drijvers van de hogere omzet."

Internationale omzet

Ook de internationale omzet van HEMA is in het eerste kwartaal verder gestegen. HEMA opende sinds het begin van 2016 acht winkels in Frankrijk, drie in Spanje, twee in het Verenigd Koninkrijk en één in Duitsland. In Duitsland en Frankrijk groeide de omzet van HEMA het sterkst.

Bron: HEMA





Laatste nieuws