Omzet Colruyt Group groeit met meer dan 3 procent

HALLE - De omzet van de Colruyt Group is in het afgelopen boekjaar met 3,4 procent gegroeid naar 9,493 miljard euro. Ook de winst van het Belgische supermarktbedrijf steeg. Dit was met name te danken aan de verkoop van de Franse foodservice business Pro à Pro, die in februari werd afgerond.

De nettowinst van Colruyt groeide met 4,6 procent naar 383,2 miljoen euro. Die groei was wel voor het grootste gedeelte te danken aan de verkoop van Pro à Pro, dat 19 miljoen euro opbracht. Zonder de verkoop van de Franse foodservice keten daalde de nettowinst licht ten opzichte van een jaar eerder.

Prijsdruk

Colruyt zag in de de tweede helft van het boekjaar de marge wel dalen vanwege een verhoogde prijsdruk. Analisten maken zich daarbij ook zorgen over de toenemende concurrentie van discounters Aldi en Lidl. Maar ook de steeds sterker wordende positie van Ahold Delhaize in het land.

Marktaandeel stijgt iets

Het marktaandeel van de Colruyt Group in België steeg wel met 0.2 procent. In de huidige markt is dit een knappe prestatie te noemen. Vorig jaar had de Colruyt Group een marktaandeel van 31,5 procent. In het boekjaar 2016 / 2017 lag dit op 31,7 procent. In België en Luxemburg steeg de omzet van de Colruyt-winkels met 1,4 procent. In Frankrijk was er zelfs een groei van 5 procent.





Laatste nieuws