AB InBev verkoopt minder bier

AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, heeft afgelopen kwartaal minder bier verkocht. Door hogere prijzen voor Hertog Jan, Jupiler, Corona en Leffe leverde de verkoop het in Leuven gevestigde bedrijf wel meer op.

De brouwer, waar ook de merken Bud, Stella Artois en Hoegaarden onder vallen, heeft in juli, augustus en september meer dan 148 miljoen hectoliter bier en andere dranken verkocht. Dat is 2,4 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral in de regio Azië-Pacific daalden de volumes hard, met ruim een tiende. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika werd wel meer bier verkocht.

Maar omdat de verkoopprijs per hectoliter hoger was, lag de totale omzet toch 2,1 procent hoger dan vorig jaar, op iets meer dan 15 miljard dollar (omgerekend ongeveer 13,8 miljard euro). De operationele winst steeg met 7,1 procent tot 5,4 miljard dollar.

De opbrengsten van AB InBev uit alcoholvrije bieren stegen in het afgelopen kwartaal met 35 procent. Dat kwam onder meer doordat het alcoholvrije Corona Cero de wereldwijde biersponsor van de Olympische Spelen was. Ook stegen de verkopen van de alcoholvrije variant van Budweiser.

In China daalden de opbrengsten van de bierbrouwer met 16,1 procent en werd 14,1 procent minder bier verkocht.

Laatste nieuws