PepsiCo tempert prognose

PepsiCo heeft zijn groeiverwachting voor dit jaar verlaagd omdat voorzichtige consumentenbestedingen in Noord-Amerika de vraag naar frisdranken en snacks drukken. Ook heeft het bedrijf achter merken als Pepsi, 7Up, Lay's chips en Quaker cruesli last van boycots in het Midden-Oosten.

PepsiCo rekent nu nog maar op een omzetgroei op eigen kracht van hoogstens enkele procenten, waar eerder nog van 4 procent groei werd uitgegaan. De verkoopvolumes bij de meeste divisies daalden in het derde kwartaal, waardoor de omzet slechts 1,3 procent omhoog ging. Daarmee presteerde het Amerikaanse concern slechter dan analisten in doorsnee hadden voorzien.

Het bedrijf heeft het moeilijk omdat hogere prijzen ervoor zorgen dat consumenten zuiniger zijn of overstappen op goedkopere huismerken. PepsiCo verwacht dat de inflatie wel zal afnemen, maar dat consumenten prijsbewust blijven.

Topman Ramon Laguarta noemde in een verklaring ook verstoringen in de bedrijfsvoering door toenemende geopolitieke spanningen in bepaalde internationale markten. Het bedrijf ondervindt daarnaast nog steeds de gevolgen van een grote terugroepactie van Quaker Oats eind vorig jaar. In december 2023 waarschuwde de Amerikaanse toezichthouder FDA dat de producten mogelijk besmet waren met salmonella.

In Europa is het beeld wel gunstiger. Hier zag PepsiCo afgelopen kwartaal een bescheiden volumegroei, net als in de regio Azië-Pacific. PepsiCo verwacht ook nog steeds dat de winst, gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten, dit jaar met minstens 8 procent zal groeien.

Laatste nieuws