Starbucks heeft nog steeds last van zuinige consument
bron: FoodPro Network
Starbucks heeft opnieuw een teleurstellend kwartaal achter de rug. De koffieketen heeft last van consumenten die het zuiniger aan doen. Onder meer in de Verenigde Staten en China, de belangrijkste markten, vallen de verkopen tegen.
Winkels die al langer dan een jaar open zijn, hadden de afgelopen maanden 3 procent minder opbrengsten dan in dezelfde periode een jaar eerder. In de VS namen de transacties met 6 procent af, maar de totale verkoop werd deels gecompenseerd doordat klanten meer uitgaven per bezoek aan de koffieketen. Starbucks heeft klanten op de thuismarkt proberen te lokken met kortingen. In China daalde de verkoop met 14 procent.
Ook probeert Starbucks de service te versnellen. De inspanningen om efficiënter te werk te gaan lopen vooruit op de verwachtingen, aldus financieel topvrouw Rachel Ruggeri in een toelichting op de cijfers.
Begin deze maand meldden media dat de bekende activistische investeerder Elliott Investment Management een belang heeft genomen in de koffieketen. Die investeerder zou nu bij Starbucks aandringen op verbeteringen, na een flinke koersval van het aandeel op de beurs dit jaar en tegenvallende verkoopcijfers. Elliott zou actief druk uitoefenen op Starbucks om de beurswaarde te vergroten.
In de eerste maanden van dit jaar zag Starbucks zijn verkoop ook dalen. Het ging toen om de eerste verkoopafname voor Starbucks sinds de coronacrisis. Eerder dit jaar verlaagde de koffieketen zijn prognoses voor de rest van het boekjaar, omdat Starbucks al vreesde dat zijn cafés een aantal kwartalen ondermaats blijven presteren.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
29 okt Minder omzet McDonald's
-
29 okt Corbion boekt omzetgroei van 9,2 procent
-
29 okt Uitbreiding naar kant-en-klaar drukt op winst HelloFresh
-
29 okt Bloomberg: Starbucks dreigt met ontslag bij te veel thuiswerken
-
29 okt Frites Atelier wil Europa veroveren via franchising
-
29 okt eBook | Hoe food ERP software klanten helpt de stijgende business kosten te overwinnen
-
28 okt Unilever boekt meer dan 5 miljard euro omzet via het merk Knorr
-
28 okt Hoe ERP-software voor levensmiddelenproducenten besparingen oplevert en de winstgevendheid verhoogt
-
28 okt GFSI erkende standaarden: enkele voor- en nadelen
-
25 okt Rémy Cointreau rekent op minder omzet na zwakke cognacvraag VS
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan