Crisp behaalt B Corp certificaat

Als duurzame voorloper in de supermarktsector is boodschappen-app Crisp vandaag met 109 punten B Corp gecertificeerd. Dat betekent dat het bedrijf voldoet aan de hoge, internationale normen van het onafhankelijk non-profitinstituut B Lab, dat bedrijven screent op het gebied van sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid, transparantie en milieuprestaties. Het is een erkenning van een duurzaam én financieel gezond bedrijfsmodel, maar Crisp ziet het ook als een startschot om de ecologische impact nog verder te vergroten. Crisp kondigt als eerste supermarkt nu een ambitieuze doelstelling aan voor het stimuleren van de landbouwtransitie - de sleutel tot een toekomstbestendig ecosysteem in Nederland en Vlaanderen. 

Voedselproductie met natuurherstel

Natuurinclusief of regeneratief boeren, dat is landbouw die de bodem herstelt in plaats van belast. Terwijl intensieve landbouw met bestrijdingsmiddelen en zware bodembewerking de aarde uitput, werken regeneratieve boeren met een focus op bodemherstel, zonder chemische bestrijding, zware landbouwmachines of kunstmest. Crisp is de eerste supermarkt die zich met een concrete doelstelling inzet voor de beoogde overgang naar meer natuurinclusief boeren: in 2030 moet minstens 30% van de verkochte groente en fruit van Crisp afkomstig zijn van zulke regeneratieve boerderijen.    Crisp neemt zo als eerste supermarkt initiatief om boeren te helpen de stap naar natuurinclusieve landbouw rendabel te krijgen, door hun oogst waarde te geven richting de consument. De niet-intensieve manier van landbouwen is nu namelijk nog moeilijk te schalen en rendabel te krijgen. Crisp stuurt progressief op toekomstbestendige landbouw, door in het assortiment voorrang te geven aan vooruitstrevende boeren, middels een vaste afnameverplichting.   

B Corp: nieuw in de Europese supermarktsector 

Om in aanmerking te komen voor de B Corp certificering, moet een bedrijf minimaal 80 uit de maximale 200 punten in de B Impact Assessment scoren. Met een sterke 109 punten is de online supermarkt vanaf vandaag officieel onderdeel van een beweging die bestaat uit bedrijven die sociaal en duurzaam ondernemen als prioriteit zien, zoals Tony’s Chocolonely, Weleda en Patagonia. Charlotte Van Loock, country director België bij Crisp, ziet het worden van een B Corp als een waardevolle bevestiging: 

“Het feit dat we nu officieel een B Corp zijn met een score van 109 punten is een erkenning van onze unieke positie in de sector. We hopen dat B Corp een basisvereiste wordt voor alle supermarkten. Het helpt de toekomstbestendigheid van het voedselsysteem, omdat het bijdraagt aan transparantie. Het geeft inzicht in hoe we onze sociale en ecologische prestaties nog verder kunnen verbeteren."  

Natuurlijke landbouw als het nieuwe normaal

Er zullen vanaf nu dus steeds meer natuurinclusieve groenten en fruit in de digitale schappen liggen bij Crisp, van een groeiend aantal natuurinclusieve boerderijen. De online supermarkt nodigt ook Belgische boeren die de overstap naar regeneratieve landbouw willen maken uit om verder in gesprek te gaan. Met zijn sterke ambitie hoopt Crisp de voedselketen naar een nieuw normaal te brengen. Van Loock: “Waar duurzaamheid bij traditionele supermarkten vaak gaat over het verminderen van negatieve impact, gaat regeneratie over het maken van een positieve impact. Met de boeren maken we vaste prijs- en volumeafspraken om bestaanszekerheid te stimuleren. En in de app vertellen we precies hoe natuurinclusief onze groene asperge is verbouwd, zonder gebruik van chemicaliën. Dat voegt waarde toe voor onze klant, want dat proef je.”  

Over Crisp

Crisp is de online versmarkt voor elke dag, opgericht in Nederland in 2018 en vanaf juni 2022 actief in Vlaanderen. De service is app-only en klanten krijgen hun bestelling geleverd wanneer het hen uitkomt. Het assortiment bestaat uit producten afkomstig van meer dan 800 veelal lokale en kleinschalige boeren, kwekers en producenten. In België wordt Crisp geleid door country director Charlotte Van Loock. Samen met het team is het de missie van Crisp om serieus goed eten bereikbaar te maken voor meer mensen. In Nederland werd Crisp zowel in 2022 als in 2023 door onderzoeksbureau GfK uitgeroepen tot Beste Online Supermarkt

Laatste nieuws