Picnic maakt voor het eerst winst

Dankzij robotisering in de distributiecentra boekt online supermarkt Picnic voor het eerst brutowinst in Nederland. 

Voor het eerst sinds de oprichting in 2015 is Picnic winstgevend in Nederland: “een belangrijke mijlpaal voor ons”, aldus topman Michiel Muller tegen Distrifood. Het gaat om een positieve EBITDA, dus de operationele kasstroom of brutowinst voor de aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen.

De brutowinst is te danken aan de investeringen van Picnic in robotisering, daardoor verloopt het verwerken van de orders dubbel zo efficiënt. Tot nu toe is ongeveer 30% van het volume van Picnic gerobotiseerd, dat moet over tien jaar 100% worden. Dat betekent niet dat de winst lineair zal stijgen. Ook nettowinst zit er voorlopig niet in, omdat Picnic volop blijft investeren in expansie.

Muller denkt wel dat Picnic in een ideale positie zit om te profiteren van het groeiende marktaandeel van e-commerce in voeding. Dat zal tegen 2030 in Nederland en Duitsland stijgen van 8 naar ongeveer 15 procent.

Laatste nieuws