Nederlanders en Belgen kochten minder huismerken in 2023

Vorig jaar kochten Europese consumenten flink meer huismerkproducten dan in 2022, met dank aan de hoge voedingsinflatie. Nederlanders en Belgen kochten minder huismerkproducten.

Europese foodretailers verkochten 2% meer huismerkartikelen in 2023. Landen zoals Portugal (+9%), Tsjechië (+8%), Polen (+6%) en Spanje (+5%) scoorden daarbij ruim boven het gemiddelde, maar consumenten in Nederland en België (beide -1%) en in Hongarije (-8%) kochten minder huismerkproducten, blijkt uit het nieuwe jaarboek van huismerkenassociatie PLMA, met cijfers van NielsenIQ voor zeventien Europese markten. De daling in deze landen is een gevolg van een algemeen krimpende voedingsmarkt, want het volume-aandeel steeg er wel.

De Europese FMCG-markt groeide vorig jaar wel door de inflatie: de omzet steeg met 9% tot 883 miljard euro. Daarvan vertegenwoordigden de huismerken 38,5%. Huismerken zagen de omzet groeien met 13%, wat er dus op wijst dat de prijzen van huismerken sterker stegen dan die van de merken.  

In tien van de zeventien onderzochte landen is kaas de belangrijkste categorie voor huismerken. Kaas was in Europa ook de categorie met de sterkste omzetgroei voor huismerken, gevolgd door brood, zoete koekjes, yoghurt en diepgevroren aardappelproducten.  

 

Laatste nieuws