Starbucks boekt meer omzet dankzij luxere koffie

SEATTLE - Starbucks heeft afgelopen kwartaal meer omzet geboekt. De koffieketen profiteerde daarbij van een sterke vraag op de Amerikaanse thuismarkt naar luxere koffie. Ook bezochten meer klanten de cafés van het bedrijf.

Starbucks zag de omzet in het afgelopen kwartaal met ruim 11% stijgen tot 9,4 miljard dollar. De verkopen in filialen die al langer dan een jaar open zijn gingen wereldwijd met 8% omhoog. Dat was meer dan kenners hadden verwacht. Ook de winst viel hoger uit dan voorzien. Die bedroeg 1,2 miljard dollar, tegen 878 miljoen dollar een jaar geleden. Het klantenbezoek nam met 3% toe.

Starbucks lanceerde eind augustus zijn herfstmenu, dat onder meer bestaat uit het koude drankje met pompoencrème en de populaire Pumpkin Spice Latte. Deze drankjes trekken doorgaans trouwe klanten naar de locaties waar ze beschikbaar zijn. In Noord-Amerika groeiden de verkopen met 8%. Het gemiddelde bestelbedrag op de thuismarkt steeg met 6%, terwijl het aantal klanten met 2% toenam.

Buiten Noord-Amerika steeg de omzet met 5%, volledig gedreven door meer klantbezoeken. In China, de op een na grootste markt van Starbucks, steeg de omzet ook met 5%. Het klantenbezoek nam in China met 8% toe, maar het gemiddelde bestelbedrag daalde met 3%. Een jaar geleden daalde de omzet in China nog met 16% als gevolg van het strenge coronabeleid van de Chinese overheid.

 

Bron: ANP





Laatste nieuws