KFC krikt verkopen in Europa flink op

LOUISVILLE - KFC heeft zijn verkopen in Europa dit jaar tot nu toe met bijna een vijfde opgekrikt vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat is voor een deel nog te danken aan het herstel uit de coronapandemie, want begin 2022 waren er in verschillende landen nog lockdowns. Ook de afgelopen maanden wordt er flink meer verdiend met bijvoorbeeld Hot Wings, Zinger Burgers en Crispy Tenders.

Europa is goed voor ongeveer 12% van de wereldwijde omzet van KFV. In de eerste drie kwartalen van het jaar lag de omzet in Europa 19% hoger, wanneer wisselkoerseffecten buiten beschouwing worden gelaten. In het derde kwartaal was de groei wel afgezwakt, maar met 13% was de omzetgroei nog altijd stevig.

Van de grootste markten waar KFC actief is, liet alleen China (16%) meer groei zien. Daar was een jaar geleden nog sprake van een streng coronabeleid, wat het lastig maakte voor de restaurants om goede omzet te draaien. Vandaar dat het voor de hand ligt dat daar nu meer herstel is te zien. De verkopen in thuismarkt de Verenigde Staten lagen even hoog als een jaar geleden.

Topman David Gibbs van moederbedrijf Yum Brands spreekt van "wederom een uitstekend kwartaal". Alles bij elkaar had het bedrijf waar ook de ketens Pizza Hut en Taco Bell toe behoren een omzetstijging van 10%. Dat kwam deels omdat er in winkels die vorig jaar ook al open waren meer werd verkocht en deels omdat Yum er nieuwe locaties bij heeft gekregen. Zo kreeg KFC er 664 restaurants bij verspreid over 57 landen.

 

Bron: ANP





Laatste nieuws