AB InBev verkoopt minder bier in VS na reclame-rel

LEUVEN - AB InBev heeft in het derde kwartaal van dit jaar opnieuw minder bier verkocht in de Verenigde Staten. In het tweede kwartaal nam de omzet op de Amerikaanse markt ook flink af. De producent van Leffe, Hoegaarden, Jupiler, Corona en Budweiser raakte dit voorjaar in de Verenigde Staten in opspraak vanwege een reclamecampagne voor het merk Bud Light.

Voor die reclamecampagne werd samengewerkt met influencer en transgender persoon Dylan Mulvaney. Zij maakte in een onlinevideo reclame voor Bud Light. Conservatieve Amerikaanse opiniemakers riepen op het bier niet meer te kopen, waarna AB InBev de samenwerking met Mulvaney opzegde. Dat zette medestanders van de influencer aan tot een boycot van het bier, waarna de verkoop in de Verenigde Staten daalde.

Door de Amerikaanse controverse namen de verkopen in de Verenigde Staten dit kwartaal met 13,5% af. In het tweede kwartaal daalden de verkopen al met 10%. Dankzij prijsverhogingen wist AB InBev de opbrengst per hectoliter wel op te voeren, maar over het geheel genomen daalde de verkoop in Noord-Amerika meer dan verwacht.

Bierproducenten hebben de prijzen verhoogd om de stijgende grondstofkosten te compenseren, maar dat brengt het risico met zich mee dat consumenten overstappen op goedkoper bier. Dankzij de prijsverhoging zag AB InBev de wereldwijde omzet met 5% stijgen tot 15,6 miljard dollar. Het verkoopvolume daalde daarentegen met 3,4%.

AB InBev handhaafde verder zijn verwachting dat de winst dit jaar mer 4 tot 8% zal stijgen. Ook gaat het bedrijf voor 1 miljard dollar aan eigen aandelen inkopen.

 

Bron: ANP





Laatste nieuws