AB InBev verkoopt minder bier in VS na reclame-rel
bron: FoodPro Network Belgium
LEUVEN - AB InBev heeft in het derde kwartaal van dit jaar opnieuw minder bier verkocht in de Verenigde Staten. In het tweede kwartaal nam de omzet op de Amerikaanse markt ook flink af. De producent van Leffe, Hoegaarden, Jupiler, Corona en Budweiser raakte dit voorjaar in de Verenigde Staten in opspraak vanwege een reclamecampagne voor het merk Bud Light.
Voor die reclamecampagne werd samengewerkt met influencer en transgender persoon Dylan Mulvaney. Zij maakte in een onlinevideo reclame voor Bud Light. Conservatieve Amerikaanse opiniemakers riepen op het bier niet meer te kopen, waarna AB InBev de samenwerking met Mulvaney opzegde. Dat zette medestanders van de influencer aan tot een boycot van het bier, waarna de verkoop in de Verenigde Staten daalde.
Door de Amerikaanse controverse namen de verkopen in de Verenigde Staten dit kwartaal met 13,5% af. In het tweede kwartaal daalden de verkopen al met 10%. Dankzij prijsverhogingen wist AB InBev de opbrengst per hectoliter wel op te voeren, maar over het geheel genomen daalde de verkoop in Noord-Amerika meer dan verwacht.
Bierproducenten hebben de prijzen verhoogd om de stijgende grondstofkosten te compenseren, maar dat brengt het risico met zich mee dat consumenten overstappen op goedkoper bier. Dankzij de prijsverhoging zag AB InBev de wereldwijde omzet met 5% stijgen tot 15,6 miljard dollar. Het verkoopvolume daalde daarentegen met 3,4%.
AB InBev handhaafde verder zijn verwachting dat de winst dit jaar mer 4 tot 8% zal stijgen. Ook gaat het bedrijf voor 1 miljard dollar aan eigen aandelen inkopen.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
06 sep Welke supermarktketens zijn er in Italië?
-
06 sep Danone haalt Nutri-Score van drinkyoghurts
-
06 sep Tuinboon maakt chocola in Europa
-
06 sep Arla Foods investeert 210 miljoen euro in Britse productie van mozzarella
-
06 sep Waarom transparantie van boer tot bord essentieel is voor fabrikanten van voedingsmiddelen en dranken
-
06 sep Gratis e-book over de voordelen van MAP
-
05 sep Hoe ziet de voedingsindustrie eruit in Duitsland?
-
05 sep Groenten- en fruitweegschaal met artificiële intelligentie!
-
05 sep Nestlé kan via enzymatisch proces suikergehalte in reeks producten verlagen
-
05 sep Hoe ERP-oplossingen helpen bij het aanpakken van de grootste uitdagingen in de vleesindustrie
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan