Unilever ontkent te profiteren van hoge inflatie
bron: FoodPro Network Belgium
LONDEN - Unilever ontkent te profiteren van de hoge inflatie van de afgelopen anderhalf jaar. Wereldwijd en in Nederland worden grote consumentenmerken steeds vaker beschuldigd van "graaiflatie", waarbij ze de winst opvoeren door prijsverhogingen. Maar Unilever zegt lang niet alle gestegen kosten te hebben doorberekend aan consumenten.
"We hebben in het afgelopen jaar erg hoge kosten gehad en zijn erg selectief geweest met het doorberekenen van die kosten aan consumenten. We hebben niet alle extra kosten opgevangen met hogere prijzen. De winstmarges in met name Europa zijn ook gedaald", aldus topman Hein Schumacher in een toelichting op de cijfers van het afgelopen kwartaal. "Als je kijkt naar wat we willen, een bescheiden margestijging, is dat vrij normaal voor bedrijven in consumentproducten."
In de maanden juli, augustus en september steeg de omzet van Unilever vooral door prijsverhogingen. Unilever verkocht juist minder producten, alhoewel de volumes wel weer stegen bij de verkoop van verzorgings- en schoonmaakmiddelen. Bij de update over de prestaties in het derde kwartaal gaf Unilever geen exacte cijfers over winst en winstmarges. In het eerste halfjaar steeg de operationele winstmarge op jaarbasis licht tot 17,1%, wat volgens Unilever naast prijsverhogingen ook aan kostenbesparingen lag.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
06 sep Welke supermarktketens zijn er in Italië?
-
06 sep Danone haalt Nutri-Score van drinkyoghurts
-
06 sep Tuinboon maakt chocola in Europa
-
06 sep Arla Foods investeert 210 miljoen euro in Britse productie van mozzarella
-
06 sep Waarom transparantie van boer tot bord essentieel is voor fabrikanten van voedingsmiddelen en dranken
-
06 sep Gratis e-book over de voordelen van MAP
-
05 sep Hoe ziet de voedingsindustrie eruit in Duitsland?
-
05 sep Groenten- en fruitweegschaal met artificiële intelligentie!
-
05 sep Nestlé kan via enzymatisch proces suikergehalte in reeks producten verlagen
-
05 sep Hoe ERP-oplossingen helpen bij het aanpakken van de grootste uitdagingen in de vleesindustrie
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan