Minder orders voor Just Eat Takeaway

AMSTERDAM - Het afgelopen kwartaal werden er 264 miljoen maaltijden besteld bij Just Eat Takeaway, het bedrijf achter Thuisbezorgd. Dat was 1% minder dan een jaar eerder. De daling volgt op een periode met een flinke stijging van het aantal orders, waarbij het bedrijf kon profiteren van de lockdowns. Ook maakte het bedrijf bekend het onlangs overgenomen Grubhub mogelijk te verkopen.

Door de contactbeperkende maatregelen moest de horeca in veel landen dicht en lieten klanten veel vaker maaltijden thuisbezorgen. Just Eat Takeaway zag in die periode het aantal orders flink stijgen. Een nieuwe toename zat er vorig kwartaal niet in. Mogelijk speelt de beëindiging van de lockdowns in veel landen hierbij een rol.

Het gemiddelde orderbedrag steeg wel. Gemiddeld gaven klanten in het eerste kwartaal van dit jaar 4% meer uit dan een jaar eerder.

De miljardenovername van Grubhub werd vorig jaar pas afgerond, maar bij aandeelhouders is de laatste tijd onvrede over de beurswaarde van het bedrijf ontstaan. Activistische aandeelhouders drongen er daarom op aan het onderdeel snel weer af te splitsen of te verkopen.

Het bedrijf zegt nu adviseurs in de arm te hebben genomen om de opties voor Grubhub te onderzoeken. Er wordt niet alleen naar een volledige verkoop gekeken, maar ook naar een gedeeltelijke verkoop of een partnerschap. Het is nog niet zeker of het daadwerkelijk tot een deal komt.

Topman Jitse Groen wil dit jaar vooral focussen op het beperken van het verlies. Zo wil het bedrijf bezorgers beter inzetten, snijden in de kosten en het gemiddelde bedrag per order verhogen. Just Eat Takeaway denkt dat winst maken er dit jaar nog niet in zit, maar volgend jaar wel.





Laatste nieuws