Albert Heijn en Colruyt beperken prijsverhogingen

HALLE - Ondanks de stijging van de grondstofkosten en energiekosten blijft het prijsniveau bij Albert Heijn en Colruyt in België significant lager dan het marktgemiddelde. Andere supermarktketens verhogen de prijzen wel. Dat blijkt uit een nieuwe prijsmeting van Datlix.

De verwachting was dat de verkoopprijzen voor voeding begin dit jaar flink zouden stijgen in de supermarkten. Nagenoeg alle fabrikanten zagen zich genoodzaakt om tariefverhogingen af te dwingen bij hun klanten, omwille van de stijgende kosten voor energie, transport, lonen en grondstoffen. Toch rekenen niet alle supermarkten die prijsverhogingen in dezelfde mate door naar de consument, zo blijkt uit een nieuwe prijsmeting van Daltix.

Met name marktleider Colruyt en Albert Heijn lijken de prijsverhogingen in mindere mate door te voeren. De afgelopen drie maanden bleven beide ketens beduidend goedkoper dan hun naaste concurrenten. Het verschil werd zelfs groter: in een jaar tijd stegen de prijzen voor huismerken en merkproducten samen bij Delhaize en Carrefour met 4%, bij Colruyt en Albert Heijn met slechts 2%.

Albert Heijn valt de laagsteprijspositie van Colruyt aan met een beperkt aantal laaggeprijsde artikelen, zo blijkt uit de analyse. Voor andere producten is Albert Heijn wel duurder. Hierdoor blijft Colruyt toch 8 tot 9% goedkoper. In de prijsvergelijking wordt geen rekening gehouden met gepersonaliseerde prijskortingen, zoals Delhaize die aanbiedt aan klanten met een SuperPlus-account.





Laatste nieuws