Meer omzet en winst voor FrieslandCampina

AMERSFOORT - De omzet van FrieslandCampina is in 2021 met 3,2% gestegen naar 11,5 miljard euro. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten bedroeg de omzetstijging 4,3%, met name door hogere prijzen en voorzichtig herstel van out-of-home-markten in Europa. Het bedrijfsresultaat van het zuivelconcern zonder wisselkoerseffecten gecorrigeerd voor overige lasten en bedrijfsopbrengsten daalde met 1,6% naar 380 miljoen euro. De nettowinst steeg met 117,7% naar 172 miljoen euro.

De omzet van de business group Food & Beverage steeg met 4,3% naar ruim 7,89 miljard euro, met name door prijsverhogingen en de stijgende verkopen in de out-of-home-activiteiten, met name in Europa. De omzet van de business group Specialised Nutrition was 3,5% lager en kwam uit op bijna 1,09 miljard euro. Het marktaandeel van Friso in China bleef stabiel ten opzichte van 2020.

De omzet van de business group Ingredients nam met 1,5% toe tot bijna 1,28 miljard euro. De business group Trading profiteerde van stijgende prijzen in de basiszuivelmarkt. Dat leidde tot een omzetstijging van 4,8% naar ruim 1,24 miljard euro. 

De coronapandemie had in 2021 nog een significante impact op het bedrijfsresultaat en de nettowinst. Lagere herstructureringslasten, het eerste herstel van out-of-home-markten in Europa en verbeterde resultaten van de business group Trading resulteerden niettemin in een verbetering van het bedrijfsresultaat met 32,5% naar 355 miljoen euro. 

Hein Schumacher, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V.: “In het jaar dat we ons 150-jarig bestaan vierden was het resultaat, en daarmee de nabetaling aan de leden, nog niet op het niveau van onze doelstellingen. Wel hebben we goede vooruitgang geboekt in het verstevigen van het fundament voor het bedrijf. De kostenmaatregelen zijn goed uitgevoerd en eerder dan gepland afgerond. Op duurzaamheid zijn over de hele linie goede resultaten behaald. De nieuw aangenomen ledenfinanciering heeft het vermogen van de onderneming versterkt. 

Tegelijkertijd stonden de kindervoedingsactiviteiten sterk onder druk en daarmee de resultaten van onze Ingredients en Specialised Nutrition business. Een dalende markt door sterke afname van het aantal geboorten en sterke lokale concurrentie waren de voornaamste redenen voor een zwakke start van het jaar. Daar stond in met name de tweede helft van 2021 een sterke omzetgroei en verbetering van het resultaat van FrieslandCampina Professional tegenover. 

Voor 2022 zijn inflatie en kostenstijgingen de belangrijkste uitdaging om het resultaat op peil te houden. We zijn voorzichtig optimistisch over het herstel van de professionele markt alsmede aanhoudend hoge basiszuivelprijzen. In combinatie met een licht verbeterde markt voor kindervoeding verwachten we een omzetstijging van twee tot vier procent met constante marges ten opzichte van 2021 voor het hele jaar.”

Meer informatie is te vinden in het online jaarverslag 2021 van FrieslandCampina.





Laatste nieuws