Nestlé verhoogt prijzen opnieuw: conflict met Albert Heijn opgelost

VEVEY - Nestlé verwacht dit jaar zijn prijzen opnieuw te verhogen. De producent van onder meer Maggi, Nespresso en KitKat moet ingrediënten duurder inkopen en berekent de hogere kosten door aan zijn klanten. De prijzen van het voedingsconcern waren onlangs al omhooggegaan.

Het Zwitserse voedingsconcern doet de mededeling bij de presentatie van de jaarcijfers. Topman Mark Schneider stelt dat de inkoopkosten dit jaar waarschijnlijk nog harder stijgen dan vorig jaar en dat de prijzen daardoor "over de hele linie, in alle regio's en categorieën" verhoogd worden.

In Nederland heeft Nestlé de prijzen eerder ook al verhoogd. Dat leidde tot een conflict met Albert Heijn, waardoor sommige schappen in de winkels leeg bleven. Inmiddels is het conflict opgelost.

Ook andere levensmiddelenconcerns hebben onlangs hun prijzen verhoogd of doen dat binnenkort. Heineken maakte woensdag bekend ook met hogere inkoopkosten te kampen. Het bedrijf schroeft daarom de prijs van bier op. Ook Unilever, PepsiCo en Coca-Cola hebben al prijsverhogingen aangekondigd.

De prijsverhogingen van voedingsproducenten hebben vaker tot problemen met afnemers geleid. Zo had Jumbo een conflict met Kellogg's en konden Picnic en Lay's het niet eens worden over prijsverhogingen.





Laatste nieuws