Flink meer winst voor Carrefour

PARIJS - Carrefour zag zowel zijn omzet als winst erop vooruit gaan in 2021, vooral dankzij sterke prestaties op de Franse thuismarkt. De vergelijkbare omzet van Carrefour ging er met 2,3% op vooruit in het boekjaar 2021 tot 81,2 miljard euro. De operationele winst van Carrefour steeg met 7,7%.

Voor topman Alexandre Bompard bevestigen de mooie cijfers de inhoud zijn strategisch plan. Carrefour wint marktaandeel in alle kernlanden en ook de digitale strategie betaald zich uit: de online foodomzet steeg met meer dan 20%. Het kostenbesparingsplan leverde 930 miljoen euro op in 2021, tegen 2023 wil het bedrijf in totaal 2,7 miljard euro bespaard hebben. 

Het marktaandeel van Carrefour steeg met twee basispunten. Ook in de andere Europese landen ziet Carrefour verbetering. In alle landen verbetert de winstgevendheid, behalve in België: daar daalde de vergelijkbare omzet met 4,2% over het hele jaar en zelfs met 6,8% in het vierde kwartaal.

Over de afgelopen twee jaar blijft de prestatie in België solide, met een vergelijkbare groei van 4,1%, benadrukt Carrefour. De achteruitgang in de tweede jaarhelft is met name te wijten aan zware logistieke problemen bij een onderaannemer. Daarmee verwijst Carrefour naar eerdere stakingen bij Kuehne+Nagel, dat zijn distributiecentrum in Nijvel wil sluiten. Sinds eind september kampt Carrefour met lege schappen en nog niet alle bevoorradingsproblemen zijn opgelost. 





Laatste nieuws