Ook Coca-Cola en PepsiCo verwachten stevige prijsverhogingen

ATLANTA - Ook de twee grootste frisdrankproducenten ter wereld waarschuwen voor flink hogere prijzen. Coca-Cola en PepsiCo zien de kosten significant stijgen en daardoor de druk op de marges toenemen. Unilever en Nestlé kwamen eerder met soortgelijke berichten.

Beide bedrijven publiceerden donderdag hun bedrijfsresultaten en gaven daarbij ook hun verwachtingen mee voor het lopende boekjaar. De kosten voor aluminiumblikjes, transport en arbeid lopen flink op, wat de frisdrankproducenten geen andere keuze laat dan de prijzen te verhogen. De marges bij de bedrijven staan onder druk.

Financieel directeur Hugh Johnston van PepsiCo zegt tegen Reuters dat het bedrijf later in het jaar mogelijk de prijzen verder zou kunnen verhogen wanneer de kosten meer stijgen dan verwacht, en sloot producttekorten niet uit. Daarnaast zouden er voor sommige producten tijdelijk tekorten kunnen ontstaan omdat de bevoorradingsketen nog steeds verstoord is. Johnston verwacht inflatie “met dubbele cijfers”.

Ook bij Coca-Cola staan de marges onder druk. “Lijkt het erop dat het dit jaar perfect zal zijn? Nee, maar we doen wat we kunnen om onze volledige beschikbaarheid te optimaliseren," aldus CEO James Quincey.

Coca-Cola zag vorig jaar zijn omzet stijgen met 17% en de winst bedroeg zelfs een kwart meer dan in 2020. Prijsverhogingen in het vierde kwartaal gaven de nettowinst een boost. De fabrikant rekent op een omzetgroei van 7 tot 8% dit jaar en verwacht verdere inflatie. PepsiCo noteerde in het vierde kwartaal een omzetgroei van 12%, maar de nettowinst viel wat lager wegens hogere kosten.





Laatste nieuws