Omzet Colruyt Group stagneert

HALLE - Colruyt Group zag bij een redelijk gelijkblijvende omzet zijn winst met één derde dalen als gevolg van de toegenomen prijsconcurrentie. Het marktaandeel van Colruyt bleef wel gelijk.

Colruyt Group behaalde in het eerste semester van haar gebroken boekjaar een omzet van 4,9 miljard euro (-0,2%) en geeft aan dat de volumes in de voedingswinkels onder druk stonden als gevolg van de versoepeling van de coronamaatregelen en door de stopzetting van de non-food verkopen via Collishop.

De omzet van de retailactiviteiten daalde met 2,7%, die van de Colruyt winkels zelfs met 4,9%. OKay, Bio-Planet en Cru zagen de omzet dalen met 9,6%. De groothandelsomzet, waar ook de Spar winkels onder vallen, daalde met 5,8%.

Het marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar samen bleef desondanks gelijk op 31,0%. Door de toegenomen concurrentie op het vlak van prijs en promoties daalde de brutomarge wel flink en komt de winst bijna één derde lager uit.

De online verkopen, voornamelijk via boodschappendienst Collect&Go, bleven groeien en zijn nu goed voor 8% van de retailomzet exclusief brandstoffen.





Laatste nieuws