Suiker in Belgische frisdranken met kwart gezakt sinds 2000

BRUSSEL - Sinds 2000 is de hoeveelheid suiker in frisdranken die in België worden verkocht met 25 procent gedaald. België doet het op dit gebied beter dan het Europese gemiddelde, dat op 22 procent ligt. Dat is onder andere te danken aan het onderzoekscentrum van Coca-Cola in ons land.

“Dat België het beter doet dan de rest van Europa komt vooral omdat de sector hier sneller is begonnen met het zoeken naar alternatieven. Coca-Cola heeft hier een belangrijk onderzoekscentrum, waardoor ons land vaak een proefterrein is voor nieuwe, suikerarme dranken”, aldus David Marquenie, secretaris-generaal van de VIWF, de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie, tegen De Tijd.

Daarnaast zijn er een aantal andere factoren die een rol spelen. Zo is ‘water met een smaakje’ in België populairder dan in andere Europese landen. Eén op de drie verkochte frisdranken in ons land is bovendien van de light- of zero-variant. Alleen het Verenigd Koninkrijk scoort op dit gebied beter met 44 procent.

Ook de politiek speelt een rol. In juni van vorig jaar werd er door de sector een convenant getekend met minister van Volksgezondheid De Block, waarin wordt beloofd de hoeveelheid calorieën per drankje met 5 procent te verminderen.

“De sector heeft ook beloofd dit op te volgen en de daling van suiker te monitoren. In de loop van dit jaar zullen we onderzoeken hoeveel suiker er aanwezig is in frisdranken op de Belgische markt”, aldus Marquenie.





Laatste nieuws