Ook Heineken heeft last van grondstoftekorten en kijkt naar zijn prijzen

AMSTERDAM - Ook Heineken heeft last van het wereldwijde tekort aan grondstoffen. De bierbrouwer verwacht dat de tekorten al in de tweede helft van dit jaar van invloed zijn op de resultaten. Hierover bericht Heineken in een toelichting op de halfjaarcijfers die het bedrijf vandaag publiceerde. Wat dit precies voor de bierprijs betekent, is niet helemaal duidelijk.

Momenteel zijn er wereldwijd al een tijdje tekorten aan diverse grondstoffen, wat de prijzen ervan opdrijft. Ook Heineken merkt dit en laat weten "assertief te zijn" in het prijsbeleid. Dit betekent dat het bedrijf een deel van de bierprijzen gaat aanpassen, maar die aanpassingen verschillen van land tot land. Eerder hebben onder meer Unilever en Procter & Gamble al gezegd last te hebben van grondstoftekorten.

Heineken zag zijn omzet en winst in het eerste kwartaal van dit jaar groeien door de versoepeling van coronamaatregelen in veel landen. Het bedrijf verkocht wereldwijd 9,6% meer bier, met name van het merk Heineken. De omzet steeg met 14,1%. Dat de omzet harder steeg dan het volume, betekent dat de prijs per biertje hoger was.

De winst was met 896 miljoen euro ruim viermaal zo hoog als in dezelfde periode van 2020. Met name in het tweede kwartaal van vorig jaar had de bierbrouwer last van veel lockdownmaatregelen, terwijl in het tweede kwartaal van dit jaar juist in veel landen de maatregelen zijn versoepeld.





Laatste nieuws