Tesco zet klanten op dieet

LONDEN - Het Britse Tesco zet zijn klanten verplicht op dieet. Tesco ontsnapt daarmee aan protesten op haar algemene aandeelhoudersvergadering door strengere acties te ondernemen tegen obesitas.

De Britse supermarktketen is door activistische aandeelhouders gedwongen tot actie tegen obesitas. De aandeelhoudersgroepering ShareAction was namelijk van plan om volgende maand tijdens de jaarlijkse vergadering in opstand te komen, omdat ze vonden dat Tesco achterloopt op andere retailers wanneer het gaat over de strijd tegen overgewicht.

De coalitie van institutionele beleggers, waaronder zelfs een van Tesco's eigen liefdadigheidsinstellingen, Guy's & St Thomas' Charity, zou een motie indienen, samen met meer dan 100 individuele aandeelhouders.

Volgens Louisa Hodge, engagement manager bij ShareAction, erkennen beleggers het belang van gezondheid. “Door een aandeelhoudersresolutie in te dienen, heeft onze beleggerscoalitie een sterk signaal afgegeven aan Tesco en andere supermarkten dat een verschuiving in de verkoop naar gezondere opties belangrijk is", aldus Hodge tegen The Grocer.

De houding van de aandeelhouders heeft gewerkt. Tesco stelde zich al tot doel om de samenstelling van heel wat producten te herzien en om op termijn 65% van alle verkoop uit gezonde producten te halen.

Tesco ontwikkelt daarnaast een plan om ook de huismerkproducten in Tsjechië, Slowakije en Hongarije gezonder te maken en tegen 2025 overal drie keer meer plantaardige vleesalternatieven te verkopen.





Laatste nieuws