Moederbedrijf Thuisbezorgd blijft ondanks goed jaar verliesgevend

AMSTERDAM - Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van onder andere maaltijdleverancier Thuisbezorgd, noteerde in 2020 een omzet van 2,4 miljard euro. Dat is 54% meer dan in 2019. Het verlies van Just Eat Takeaway kwam uit op 151 miljoen euro, wat 31% meer is dan een jaar eerder. Dat maakt het bedrijf vandaag bekend in een persbericht.

Het afgelopen jaar was ook het jaar waarin het Britse Just Eat bij Takeaway werd gevoegd. Dat geeft een beetje een vertekend beeld van de omzetstijging en daarom presenteert het bedrijf zijn cijfers op twee manieren . In de ene kolom toont Just Eat Takeaway de cijfers alsof de overname al op 1 januari 2019 rond was, om beter te kunnen vergelijken met 2020. In de andere kolom staan de reëele cijfers, maar die zijn vertekend omdat de omzet van Just Eat er dit jaar is bijgekomen. In dat tweede geval stijgt de hele omzet van het bedrijf 391%.

Het nettoverlies over 2020 bedroeg 151 miljoen euro. Dat verlies was grotendeels te wijten aan eenmalige kosten voor de overname van Just Eat en het Amerikaanse Grubhub. Die laatste overname zou in de eerste helft van dit jaar volledig rond moeten zijn.

Just Eat Takeaway kreeg er in het afgelopen jaar 23% meer klanten bij en bezorgde 42% meer bestellingen. In Duitsland presteerde Just Eat Takeaway het beste. Daar steeg de omzet met 82% en de winst ging met meer dan 500% omhoog.

Just Eat Takeaway laat weten dit jaar vooral in te zetten op de groei van het marktaandeel en minder zal focussen op de winst.

 

Foto: Thuisbezorgd





Laatste nieuws