Mededingingsautoriteit fluit samenwerking tussen Carrefour en Tesco terug

PARIJS - De inkoopalliantie tussen Carrefour en Tesco mag niet zomaar doorgaan van de Franse mededingingsautoriteit. Groenten en fruit vallen buiten de samenwerking, net als producten waarvan Carrefour meer dan 15% marktaandeel heeft.

De Franse en Britse retailgigant sluiten de samenwerking af om zowel merkproducten als huismerken samen in te kopen. De Franse toezichthouder vreest dat de positie van met name privatelabelproducenten te sterk zou verzwakken als de twee grootmachten hun krachten gaan bundelen.

Om tegemoet te komen aan de bezwaren hebben Carrefour en Tesco besloten om bepaalde productcategorieën uit te sluiten van de samenwerking. Tot tevredenheid van de concurrentiewaakhond, berichten Linéaires en de mededingingsautoriteit zelf. Het samenwerkingsverband is overigens al in 2018 gesloten en sindsdien ook al actief

Voortaan mogen onbewerkte landbouwproducten van nationale en Europese oorsprong, zoals groenten en fruit, planten maar ook lamsvlees, niet samen worden ingekocht. Ook voor acht andere productgroepen zijn er beperkingen, waaronder verse kazen, cheddar en ingeblikte tomaten. In die categorieën mag Carrefour maar tot maximum 15% marktaandeel in Frankrijk inkopen via de alliantie met Tesco.





Laatste nieuws