“Foodtechbedrijf” Albert Heijn: digitalisering moet sneller

ZAANDAM - Albert Heijn is geen supermarktketen meer, maar een “foodtechbedrijf”. De digitalisering mag wat betreft CEO Marit van Egmond nog sneller gaan. Weg met de kassa’s en welkom verregaande personalisatie.

“Ik zie niet in waarom we vast moeten houden aan een lopende band met een medewerker aan het einde”, aldus van Egmond (47), sinds 2019 CEO van Albert Heijn, in een interview met De Volkskrant. De innovatie en digitalisering van de foodretail gaat volgens haar te langzaam. “Als je ziet hoeveel mensen nu thuis digitaal bankieren, dan denk ik: die kunnen toch ook digitaal boodschappen doen”, aldus Van Egmond tegenover de krant.

Kassa's binnenkort verleden tijd

Kassa’s zijn binnenkort dan ook voltooid verleden tijd. Het betaalproces is nu al snel aan het digitaliseren, met dank aan de coronapandemie. Circa 60% van de transacties gebeurt nu al via zelfscan, maar zelfs zelfscankassa’s zijn binnenkort overbodig.

Consumenten willen sinds de coronapandemie contactloos betalen, gericht hun boodschappen doen en richten zich daarbij op online. Momenteel heeft de mobiele app van Albert Heijn 1,8 miljoen gebruikers per week, begin 2019 bij het aantreden van de nieuwe CEO waren dat er nog maar 200.000. Ook ouderen gebruiken de app inmiddels massaal.



Bron: Volkskrant

Foto: Albert Heijn Schiphol Boulevard, Albert Heijn bezorgrobot



Laatste nieuws