Standaarden voeden efficiëntie in Jumbo’s nieuwe distributiecentrum

NIEUWEGEIN - Sinds augustus gebruikt supermarktketen Jumbo een nieuw, geautomatiseerd nationaal distributiecentrum (NDC) in Nieuwegein voor de levering van droge kruidenierswaren aan de winkels. Het proces van inladen van de binnenkomende pallets, het pickproces en het bevoorraden van de locaties verlopen vrijwel geheel automatisch.

Vier jaar geleden maakte Jumbo de eerste plannen voor een nieuw NDC. De belangrijkste aanleiding daarvoor was groei. De consumentenomzet onder de Jumbo-formule nam in 2019 toe met 14% tot € 8,432 miljard. Jumbo wil die stijgende lijn doortrekken, vertelt Tiemen van Bruggen, sitemanager Nieuwegein: “We werken aan een verdere toename van het aantal reguliere winkels, Foodmarkten en Jumbo City’s, ook in België.” Bovendien breidt de supermarktketen haar assortiment steeds verder uit. Het aantal artikelen in de categorie langer houdbare producten zal naar verwachting de komende jaren stijgen van 11.000 naar ruim 16.000. Voor eind 2020 zullen alle ruim 670 Jumbo winkels in Nederland en België vanuit dit NDC beleverd worden.

Optimale duurzaamheid
Het NDC heeft een oppervlak van circa 45.000 vierkante meter en ligt op bedrijventerrein De Liesbosch in Nieuwegein. Door de centrale ligging worden niet alleen de regionale distributiecentra beleverd, maar is ook directe levering naar winkels mogelijk. “Hierdoor zijn we responsiever op de klantvraag geworden”, zegt Piet Verbakel, manager forecasting & replenishment bij Jumbo. “Daarnaast zijn vanuit deze locatie de afstanden voor transport korter, waardoor we ook de CO₂-uitstoot verminderen.”

Het nieuwe NDC heeft bovendien een BREEAM-certificaat gekregen voor het optimaal duurzame ontwerp, mede dankzij de 13.500 zonnepanelen op het dak. “We spelen in op maatschappelijke ontwikkelingen, met duurzaamheidsplannen op onder meer het gebied van klimaatbewust en toekomstbestendig bouwen en distribueren”, licht Verbakel toe.

Geautomatiseerde processen
Jumbo ziet op vele fronten voordelen van het nieuwe NDC. Vooral de logistiek is er sterk door verbeterd, vertelt Van Bruggen: “Het overgrote deel van het proces is nu geautomatiseerd, zoals de opslag van de pallets van de leveranciers en het plaatsen van colli in de rolcontainers op afroep van de winkels. Daarbij kunnen we de volumes in die rolcontainers volgens de gangpadindeling van een specifieke winkel stapelen, zodat de winkels hun vakken sneller en efficiënter kunnen vullen.”

"Het is cruciaal dat we kunnen rekenen op onze partners, met correcte, complete en tijdige data-uitwisseling en productlevering."

Door het automatisch stapelen van de colli verbetert ook de vulgraad van de rolcontainers, met een groter aflevervolume per winkel en een kortere verblijftijd bij aanlevering. Voorwaarde is daarbij wel dat leveranciers conform de richtlijnen aanleveren, zegt Verbakel: “Het is cruciaal dat we kunnen rekenen op onze partners, met correcte, complete en tijdige data-uitwisseling en productlevering, waarbij ze voldoen aan de richtlijnen van GS1. Zo moeten ze bijvoorbeeld het rekfolie op de juiste wijze aanbrengen, zonder losse uiteinden of knopen en zonder afdekking de pallet-labels.”

Gezamenlijk invulling geven
Namens Jumbo is Verbakel lid van de supply chain stuurgroep van GS1. Hij vindt het belangrijk dat Jumbo betrokken is in de ontwikkeling en uitrol van de standaarden van GS1: “Wij geloven sterk dat gemechaniseerde distributiecentra de toekomst zijn. Het is enorm krachtig om samen met onze partners uit de industrie en de retail invulling te geven aan hoe we op dit gebied met data omgaan. Het zorgt ervoor dat alle relevante partijen hun input kunnen leveren en betrokken zijn.”

Van Bruggen vult hem instemmend aan: “De GS1 standaarden zijn voor ons cruciaal voor een goede aanleverkwaliteit van leveranciers. Op dit moment beleveren we ruim een derde van alle Jumbowinkels vanuit Nieuwegein en wekelijks komt daar een groot aantal winkels bij. Om al die winkels goede kwaliteit te garanderen, is het belangrijk dat alle pallets volgens de GS1 standaarden worden aangeleverd.”

Juiste data
De standaarden vormen volgens Verbakel een erg belangrijk element in het efficiënt, dus zonder vertraging laten verlopen van het ontvangstproces. “Ze zijn helder en duidelijk voor iedere leverancier. Voor ieder gemechaniseerd DC is het cruciaal dat de juiste artikeldata in de systemen staan. De aangeleverde artikeldata zijn echter nog niet altijd betrouwbaar. Als het daadwerkelijke formaat en gewicht van de artikelen niet overeenkomen met de aangeleverde afmetingen, dan past het artikel niet op de geselecteerde plek in het distributiecentrum. Dat leidt tot vertraging van het ontvangstproces. We werken er samen met onze leveranciers hard aan om dat te voorkomen.”

Om oponthoud in het nieuwe logistieke proces te voorkomen, moeten alle toeleveranciers van Jumbo zich dan ook aan de GS1 standaarden houden, zegt Van Bruggen: “We vragen de chauffeurs om zelf de pallets in het systeem te laden. Het niet voldoen aan de GS1 standaarden betekent dat ook de chauffeur mogelijk met het inladen van de producten significante vertraging oploopt.”

"Als het daadwerkelijke formaat en gewicht niet overeenkomen met de aangeleverde afmetingen, past het artikel niet op de geselecteerde plek in het DC."

Volgens Verbakel is er bij onjuiste aanlevering van artikelen geen tolerantie meer. “Iedere pallet die bij de leverancier of logistiek dienstverlener in de vrachtauto wordt geladen, moet voor levering aan ons NDC al gecontroleerd zijn op de richtlijnen van GS1 en Jumbo. Als dit proces goed geborgd is, loopt het ontvangstproces soepel. Zo niet, dan leidt het tot vertraging en langere verblijfsduur.

Het geautomatiseerde proces loopt pas echt soepel als we er samen met onze leveranciers, logistiek dienstverleners en chauffeurs ervoor zorgen dat de standaarden juist worden nageleefd en er goed gecommuniceerd wordt bij onjuiste levering. Zo vindt de klant tijdig de gewenste producten in onze winkels. En dat is waar we het allemaal voor doen.”

 

Door: GS1 Nederland - partner FoodPro Network





Laatste nieuws