De grenzen van export
bron: FoodPro Network Belgium
HEERENVEEN - Exportstromen gaan veranderen de komende jaren – en zeker die van landbouwproducten. 'Voor de uitvoer tot ver buiten Europa van hoogwaardige agrarische producten blijft er toekomst’ meldt de Rabobank. ‘Exporteurs van veel andere landbouwproducten kunnen zich beter richten op landen binnen een straal van 800 kilometer rond Nederland' aldus de coöperatieve bank met een missie. Maar is het niet altijd zo dat alleen toegevoegde waarde producten kans van slagen hebben, of dat nu ver weg of dichtbij is?
Bij veel agrifood-ondernemers staat internationaliseren bovenaan het ambitielijstje. Dit bleek ook weer tijdens de workshop Export Growth Strategies die we een paar weken geleden mochten houden bij Kitchen Republic, een platform van food ondernemers in Amsterdam. Op de vraag ‘Waarom wil je exporteren?’ kwam steevast het antwoord: ‘Wij hebben volume nodig om onze business rendabel te krijgen.’ Deze ondernemers opereren vaak in een nichesegment en kijken al snel naar internationale kansen. Omdat Nederland domweg te klein is om concepten rendabel te krijgen. Omdat opschalen en consumenten zoeken buiten onze landsgrenzen dan essentieel is. Omdat ook voor duurzame concepten potentie gezocht moet worden in de doelgroep die daarvoor open staat. Een belrondje langs inkopers in ons internationale netwerk bevestigt dit: zolang je een concept met toegevoegde waarde biedt – wat dat dan ook is – is er potentie, hoe ver dit in geografische termen ook is.
Nederland is een open land, zoals Rutte het verwoordde. Dat gaat niet veranderen, ook niet door corona, we kunnen de grenzen niet blijvend sluiten. We zijn en blijven verbonden met de rest van de wereld, waar mensen leven die meer op ons lijken dan we onszelf soms realiseren. Internationalisering blijft dan ook belangrijk. Maar er zijn grenzen aan de wenselijkheid van export, zolang dit gepaard gaat met verhoogde CO2 uitstoot, vervuilende transportbewegingen, milieuproblemen in land van herkomst, oneerlijke concurrentie en noem maar op. De exportstromen zullen zeker veranderen, maar het einde van export komt niet in zicht. Daarvoor zijn landen niet zelfvoorzienend genoeg en te afhankelijk van elkaar. Hopelijk zal export wel steeds meer een andere rol krijgen: van producttransport naar kennisoverdracht. Van spullen over de wereld slepen naar steeds meer lokaal produceren. De oplossingen voor de duurzaamheids- en klimaatissues liggen in slimmer innoveren, in kijken hoe het beter kan. Niet in het sluiten van de grenzen, maar in het slechten van grenzen.
TEN the export network biedt advies en support aan food bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB (Starters International Business) programma van de RVO voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.
Laatste nieuws
-
20 sep Veel variatie in hoe vleesvervangers scoren qua gezondheid
-
20 sep Confiturenproducent maakt ambachtelijk koken mogelijk met Aptean Food & Beverage ERP
-
19 sep Rabobank: Chocoladeprijzen gaan verder omhoog
-
19 sep Fonterra investeert in extra opslagcapaciteit voor kaas
-
19 sep Plantaardige vervanger van vloeibaar ei is klaar voor opschaling
-
19 sep Food & Beverage ERP-oplossingen vergelijken en je bedrijf voorbereiden op een implementatie
-
18 sep Europarlement blokkeert verruiming gifstoffen bij importvoedsel
-
18 sep Europese Investeringsbank leent 20 miljoen euro aan Deense start-up MATR Foods
-
18 sep 7 Tips voor het opstellen en onderhouden van een kwaliteitshandboek
-
18 sep Foodmerken zien brood in mukbang
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan