Ahold Delhaize noteert flinke winst

ZAANDAM - Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft de voorbije maanden een aanzienlijke omzetgroei weten te behalen, mede gestuwd door de online verkopen. De hogere opbrengsten zorgden er ook voor dat de winst hard opliep. Ahold Delhaize verwacht tegen 2020 minstens 5 miljard euro omzet uit de online kanalen te halen.

Op basis van gelijke wisselkoersen steeg de omzet van Ahold Delhaize met 3,6 procent tot 15,8 miljard euro. De winkels van Albert Heijn in Nederland zorgden voor krap 6 procent meer opbrengsten.

In de Verenigde Staten wist Ahold Delhaize per winkel in doorsnee 3 procent meer omzet te halen. De vergelijkbare groei in België bleef met 0,6 procent wat achter bij de rest.

Online groei van 28 procent

Online stegen de verkopen met bijna 28 procent. In de Benelux waren Bol.com en ah.nl goed voor een derde meer omzet. Bij het Amerikaanse Peapod was sprake van bijna 12 procent online groei. Onder de streep resteerde een winst van 459 miljoen euro. Dat was ruim een kwart meer dan een jaar eerder, mede geholpen door lagere belastingen.

Synergievoordelen Ahold en Delhaize

Topman Frans Muller is blij met de behaalde resultaten. Ahold Delhaize zal tijdens een investeerdersdag op 13 november met een strategie-update komen. Daar zal Muller onder meer ingaan op de onlineplannen in de VS en Europa, om verdere groei aan te jagen.

Het fusiebedrijf rekent er nog altijd op eind dit jaar 420 miljoen euro aan synergievoordelen te behalen als gevolg van het samengaan van de bedrijven Ahold en Delhaize.

Bron: ANP





Laatste nieuws