In de geest van Halloween

HEERENVEEN - Halloween wordt ieder jaar iets belangrijker als feest en niet alleen bij onze Britse buren. Hoewel de Belgische & Nederlandse markt anders is dan de Engelse, zeker ook op het gebied van Halloween, groeit ook hier de belangstelling. Het feest komt voort uit het Keltische feest Samhain dat het einde van het oogstseizoen markeerde op 1 november, waarmee de winter begon en daarmee een nieuw jaar. Bovendien geloofde men dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terugkwamen en deze doden geëerd moesten worden. Alle reden voor een viering dus…

We zien dan ook een tijdelijke verkoopstijging van smaakvolle producten als snoepgoed, bier, bakproducten, frisdrank en zelfs van champagne. Mintel schat de stijging in de UK op 400m pond, Kantar worldpanel schat de uplift op 117m pond voor de supers. Hoewel deze cijfers nogal verschillen is het duidelijk dat Halloween een groot feest aan het worden is, na Kerst, Pasen, Sinterklaas en de Ramadan. 85% van de ouders met kinderen onder de 5 doen mee, maar de snelst groeiende groep is de millennials geboren tussen 1990 en 1999. 77% van deze leeftijdsgroep nam deel aan Halloween in 2017, t.o.v. van 60% het jaar ervoor. De millennials geven veel meer uit aan ‘beleving’ dan aan tastbare producten. De traditionele pompoenverkoop schijnt inmiddels met 5% te zijn gedaald. Een goed voorbeeld van een merk dat echt heeft ingezet op Halloween afgelopen jaar is Fanta. Met een live ‘menselijke autopsie’, flikkerende tv schermen, gemaskerde figuren en zelfs een ‘VR-echte’ lift-crash zorgde Fanta vorig jaar voor onvergetelijke momenten. En zo’n eng moment dat je deelt met een merk schijnt de consumentenbinding enorm te versterken. Fanta lijkt bij Halloween te willen horen, zoals Coca-Cola zich aan kerst koppelt. En, Fanta zag een verkoopstijging van 26%. 

Naast de toenemende populariteit stijgt ook de kritiek op het feest. Tegenstanders geven aan dat het net als Valentijnsdag door de commercie als geschikte aanleiding wordt gebruikt om de slappe periode tussen de zomervakantie en sinterklaas wat op te vullen. En dan meestal ook nog met ongezonde, zoete en alcoholhoudende producten. Hoe het ook zij, ook dit jaar zullen food bedrijven weer meer op spooky producten inzetten. Het is nog even afwachten hoe eng het allemaal gaat worden….

TEN volgt de trends in de food markt en heeft voor vele food bedrijven marktonderzoeks-trajecten uitgevoerd, ook in de UK. TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB-programma (Starters International Business programma van de RVO) voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.

Bron: The Grocer, juli 2018

Foto: TEN, Fanta





Laatste nieuws